۱۳۸۹ آذر ۱۵, دوشنبه

كوتاه درباره‌ي اكسپرسيونيسم (معرفی کتاب)

نام كتاب: آشنايي با سبك‌هاي هنري جهان، اكسپرسيونيسم

ترجمه و تدوين: اكرم قيطاسي

ناشر: نشر صائن

سال انتشار: چاپ اول، 1383

تعداد صفحات: 30 صفحه

عنوان كتاب «اكسپرسيونيسم» يكي از مجموعه كتاب‌هاي «آشنايي با سبك‌هاي هنري جهان» است، كه چاپ اول آن در سال 1383 مي‌باشد. اين كتاب در قطع كوچك است، و تيراژ 1100 نسخه‌اي را در بردارد، كه مترجم و گردآورنده‌ي اين كتاب خانم «اكرم قيطاسي» مي‌باشد. در اين كتاب به «اكسپرسيونيسم» كه جنبشي در هنر و ادبيات و موسيقي است اشاره شده، كه به عنوان نوعي مقاومت «آوانگارد» در مقابل «ناتوراليسم» «آكادميك»، در جهت بيان مستقيم احساسات و تفكرات و عواطف مهم هنرمند است. در اين كتاب مترجم سعي كرده با زباني ساده و گويا از چگونگي پيدايش «اكسپرسيونيست‌ها» بگويد و تاكيدشان بر قواعد حسي براي بيان واقعيت فردي خود. توجه به اين نكته مهم است كه عبارت «اكسپرسيونيسم» با ايده‌هاي «گئورگ بوشز» شاعر، ديدگاه‌هاي «سورن كيركگارد» فيلسوف، رنج‌هاي تب آلود «اگوست استريندبرگ» و اهميت جنبه‌ي ناخودآگاه وجود توسط «زيگموند فرويد» مرتبط بود. در ادامه به دو گروه از معروف‌ترين گروه‌هاي «اكسپرسيونيست‌ها» اشاره مي‌شود. به گروه نقاشان «بروكه» (معروف‌ به «اكسپرسيونيست‌هاي فيگوراتيو») كه اولين بار در سال 1905 در «درسدن» شكل گرفت و همين طور به گروه معروف ديگري به نام گروه «سوار آبي فام» (معروف به «اكسپرسيونيست‌هاي انتزاعي») كه در سال 1912 در مونيخ شكل گرفت.

بيان تصويري گروه «بروكه» خشن و با حالات نامنظم و تند است و بيشتر بر تغيير شكل اشياء تاكيد دارد، تا بر نفي بازنمايي تصويري. آثار اين گروه گاهي ناتمام است. و اشاره به حالت هيجان زده‌ي ذهني دارد كه با محيط پيرامون خود درگير شده و هيچ برنامه‌ي معيني ندارد.

در گروه «سوار آبي‌ فام» بيان تصويري گاهي فراتر از بازنمايي تصوير است، و براي تقويت مفهوم ذهني و خيالي اشاره به واقعيت‌هاي مادي را نفي مي‌كند.

«اكسپرسيونيست‌ها» براي بيان احساساتشان عميقاً از اسطوره‌ و «سمبليسم» كمك مي‌گيرند و همچنين هارموني رنگ‌ها تاثير بسزايي در اين سبك داشته است.

در كتاب، در پايان به بزرگ‌ترين خطر براي اكسپرسيونيست‌ها، دشمني‌هاي سياسي و غيرسياسي گروه‌هاي رسمي، از زمان امپراتوري آلمان تا دوران رايش سوم نيز اشاره مي‌شود. فشارهايي كه به بيرون كردن هنرمندان از آكادمي‌ها، توقيف و از بين بردن آثارشان و حتي ممنوعيت نقاشي هنرمنداني كه از معيارهاي رسمي سرپيچي مي‌كردند منجر شد. به هر روي در اين كتاب سي صفحه‌اي خواننده با زباني ساده با سبك «اكسپرسيونيست»، و با مباني اصلي آن آشنا مي‌شود.

پژمان مهندس پور

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر