۱۳۸۸ آذر ۲۱, شنبه

شعرهای زیبا، عکس های خوب (معرفی کتاب تو مشغول مردن ات بودی) (معرفی کتاب های ادبی)

ترجمه: محمدرضا فرزاد

انتخاب تصاویر: شهریار توکلی

انتشارات: حرفه هنرمند

چاپ دوم : 1388

تعداد صفحات : 208 صفحه

کتاب مجموعه ایست از شعرهای شعرای بزرگ جهان که مناسب با هر شعر؛ عکسی نیز انتخاب شده و رو در روی شعر به چاپ رسیده، آن عکس نیز چاپ شده است.

شاعرها جمعاً حدود 40 شاعرند. همگی نام آشنا و معروف. در صفحات انتهایی کتاب نیز، شرحی کوتاه به همراهی عکسی کوچک از هر شاعر آمده است.

کتاب در قطع رقعی است؛ اما از طول کمی کوچکتر است. می شود گفت که قطع کتاب کاملاً از قطع معمول پیروی نمی کند. قیمت به نسبت قطع و نوع چاپ و کاغذ گلاسه تقریباً عادلانه انتخاب شده است. شعرها نیز همگی همان گونه که گفته شد انتخابی هستند از شعرهای شعرای بزرگ. البته از شعرای ایرانی در آن چیزی نیست؛ البته شاید به این دلیل که آنها را می شناسیم و از آنها خوانده ایم. به هر حال کتاب تقریباً خوب طراحی و تا اندازه ی زیادی بی اشتباه در آمده؛ به جز فهرست نخست که با آن که در گرافیک، سعیِ در نوآوری شده، اما کمی گیج کننده است. به هر ترتیب، ارزش خریدن دارد. تنها نگرانی؛ طیف زبان های گوناگونِ شاعران است؛ و این که یک مترجم زحمت ترجمه ی همه ی آن ها را کشیده، آدم را کمی به شبهه می اندازد که ترجمه از زبان دوم و سوم آن هم برای شعر تا چه حد درست است؟ بالاخره تلاشی است؛ که شده و امیدوارم از خوانش آن لذت لازم را ببرید.

پژمان مهندس پور

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر