۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

دقیق شدن در حماسه (معرفی کتابِ «نارسیده ترنج» نوشته ی سجاد آیدنلو) (معرفی کتاب های تاریخی و اساطیری)



عنوان : نا رسیده ترنج (بیست مقاله و نقد درباره ی شاهنامه و ادب حماسی ایران)


ناشر: نقش مانا ، با همکاری انجمن دوستداران فردوسی


نویسنده: سجاد آیدنلو، با مقدمه ی دکتر جلال خالقی مطلق


چاپ اول: 1386


شمارگان: 2200 نسخه


این اثر پژوهشی حاوی 23 فصل اساسی است. فصل یا گفتار نخست، مقدمه ای است از استاد دکتر «جلال خالقی مطلق» و گفتار بعدی نیز پیشگفتارِ مولف است.


سپس یک فصلِ بزرگ آغاز می شود با سرآغازی به نام (الف : مقالات تحقیقی) که حاوی 16 بحث است، درباره ی موضوعات گوناگون، که همان گونه که خود مولف آورده، مجموعه بحث هایی تحقیق شده اند درباره ی «شاهنامه ی فردوسی» و از جنبه هایی گوناگون. در میان این 16 بحث که به نظر من همگی سلسله ی مقالاتی اند، کار شده و دقیق سه عنوان بیشتر جلب توجه ام نمود. 1- شاهنامه در سفینه ی تبریز 2- اصفهان و شاهنامه و 3- نخستین سند ادبی ارتباط آذربایجان و شاهنامه.


البته بقیه ی بحث ها نیز مقالاتی اند پخته و دقیق، اما این سه عنوان برای من تازگی بیشتری داشت. به هر حال بعد از آمدن این 16 بحث و همچنین گذرِ از آن دو بحث نخست؛ به یک سر فصل اساسی دیگر می رسیم به نام: (مقالات نقد). این فصل اساسی نیز دارای پنج زیر فصل است. از 5 زیرفصل، چهار گفتار، بحث هایی است به شکل نقد و همان گونه که مولف تاکید داشته است، و البته بر آثاری کهن در ادب پارسی و گاه به گاه بر مصحح و تصحیح کننده آنها. و اما گفتار پنجم یا آخرین گفتار کتاب از سومین فصل اساسی، که همان گونه که از نام آن هویداست مجموعه یادداشت هایی است؛ جا افتاده یا به عمد آمده در پایان کتاب، که مولف صلاح دانسته است تا آورده شود. به هر ترتیب در پایان می توان گفت کتاب کاری است، دقیق که مولف به جد بر سر نگارش و پژوهش آن وقت گذارده است؛ و خواننده را وا می دارد تا منتظر بحث ها و پژوهش هایی دیگر از این مولف باشد.


پژمان مهندس پور

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر