۱۳۹۰ فروردین ۳۱, چهارشنبه

زیگورات سیلک در مسیر تاریخ و باستان شناسی (معرفی کتاب)


عنوان: زیگورات سیلک

نویسنده : صادق ملک شهمیرزادی

سال چاپ: 1381

ناشر: اداره کل آموزش، انتشارات و تولیدات فرهنگی سازمان میراث فرهنگی

تعداد صفحات: 12 صفحه

شمارگان: 2000 نسخه

زبان : فارسی، انگلیسی

«محوطه ی باستانی سیلک» که بیشتر به نام «تپه ی سیلک» معروف است از محوطه های مهم باستان شناسی در ایران است که اهمیت ویژه ای در تاریخ، معماری و باستان شناسی دارد. این محوطه شامل دو تپه و دو گورستان است و در تاریخ 24 شهریور 1310 خورشیدی به شماره ی 38 در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسید.

این کتاب، نوشته ای مختصر اما مفید است که ما را با روند کشفیات و حفاری های انجام شده در یک محوطه ی مهم باستان شناسی - محوطه ی باستان شناسی سیلک - در ایران آشنا می کند و اطلاعات ذیقیمتی نیز درباره ی دیگر زیگورات های ایران و بین النهرین دارد.

کتاب تاریخچه ای است از حفاری های انجام شده در این محوطه ی باستانی و شرح قدمت هر قسمت از بناهای یافته شده در این محوطه. پیشینه ی آثار موجود در این سایت باستان شناسی از 7500 سال پیش از میلاد مسیح تا 4250 سال پیش از میلاد مسیح می باشد. در میان بناهای این محوطه ی باستانی زیگوراتی نیز دیده می شود که نویسنده درباره قدمت این زیگورات می نویسد:

«می توان گفت زیگورات سیلک در نیمه دوم دوران آغاز نگارش (جمدت نصر یا دوره اروک جدید)، یعنی در اوایل هزاره سوم قبل از میلاد و در فاصله بین سال های 4900 تا 4500 سال قبل ساخته شده است.»

در خور یاد آوری است که در ایران زیگورات های دیگری هم وجود دارد که عبارتند از : «زیگورات شوش»، «زیگورات هفت تپه» و «زیگورات چغازنبیل». اما تفاوتی اساسی بین این سه زیگورات و «زیگورات سیلک» وجود دارد و آن این که این سه زیگورات (زیگورات شوش، زیگورات هفت تپه و زیگورات چغازنبیل) همه در خوزستان و در مجاورت قلمرو «سومری ها» قرار داشتند اما «زیگورات سیلک» در مرکز ایران و در فلات مرکزی ایران کشف شده و از این بابت تنها زیگورات مرکز ایران به شمار می رود.

کتاب پس از متن فارسی، یک صفحه هم نوشته به زبان انگلیسی درباره ی «زیگورات سیلک» دارد که نویسنده ی هر دو بخش فارسی و انگلیسی آقای «صادق ملک شهمیرزادی» می باشد.

«زیگورات سیلک»، کتابی است که می تواند مورد توجه دوستداران معماری ، تاریخ و به ویژه علاقه مندان به حفاری و باستان شناسی قرار گیرد.

آرش اشایی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر