۱۳۹۰ اردیبهشت ۸, پنجشنبه

آشنایی با جانوران خسارت زا در بناهای تاریخی (معرفی کتاب)

عنوان: عوامل بیولوژیک خسارت زا به بناهای تاریخی

نویسنده: رحیم غیورفر

با همکاری: سپیده پورمحمدی، لیلی حسن آبادی، مرضیه صفار محمدآبادی

ناشر: همپا – پایگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهر تاریخی یزد (بخش مردم شناسی)

نوبت چاپ: چاپ اول: 1387

شمارگان: 2000 نسخه

تعداد صفحات: 356 صفحه

بناهای تاریخی همواره در معرض آسیب های گوناگونی هستند؛ آسیب هایی مانند: عوامل طبیعی مانند سیل، زلزله و ... ، عوامل غیر طبیعی مانند جنگ، و آسیب های ناشی از جانوران موذی.

کتاب «عوامل بیولوژیک خسارت زا به بناهای تاریخی» نگاهی دارد به خسارت هایی که حشرات ، جوندگان و پرندگان بر بناهای باستانی وارد می آورند. در بخش های مختلف کتاب، با انواع گوناگون جانورانی که به سازه های تاریخی خسارت می زنند آشنا می شویم؛ و هم چنین آسیب هایی که هر کدام از این حیوانات به ساختمان های کهن می زنند را می شناسیم، و راه های مبارزه با هر کدام از این موجودات را فرا خواهیم گرفت. علاوه بر این با تعمیرات ناشی از خسارت های هر کدام از این جانوران آشنا خواهیم شد.

کتاب پس از «پیشگفتار» و «مقدمه» در 6 فصل تدوین شده ، که در 4 فصل به بررسی خسارات ناشی از این حیوانات پرداخته است؛ در دو فصل بعدی از آسیب هایی که این جانوران به بناهای تاریخی استان یزد زده اند بیشتر خواهیم دانست.

کتاب تصاویر گوناگونی از بناهای باستانی یزد و برخی از خسارت های وارد شده به آن ها دارد، و البته برخی از این تصاویر سیاه و سفید هستند و پاره ای دیگر رنگی. افزون بر این کتاب پلان های معماری گوناگونی نیز از برخی از آثار باستانی استان یزد دارد.

کتاب «عوامل بیولوژیک خسارت زا به بناهای تاریخی»، می تواند مورد استفاده و توجه علاقه مندان به معماری، باستان شناسی و به ویژه دوستداران مرمت آثار باستانی قرار گیرد.

عناوین فصول اصلی کتاب به ترتیب عبارتست از:

پیشگفتار

مقدمه

فصل اول: حشرات خسارت زا به ساختمان ها به استثنای موریانه ها

فصل دوم: جوندگان

فصل سوم: پرندگان

فصل چهارم: موریانه ها

فصل پنجم: خسارت موریانه ها و سایر عوامل خسارت زا به بناهای تاریخی

فصل ششم: مدیریت موریانه های بقعه ی سید شمس الدین

روش کار

نتایج و بحث

منابع فارسی

منابع لاتین

آرش اشایی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر