۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۱, یکشنبه

سنگ های تاریخی، آسیب ها و چگونگی مرمت (معرفی کتاب)


عنوان : آسیب شناسی و حفاظت از سنگ های تاریخی

نویسنده : مریم شیروانی

ناشر: شیراز ؛ انتشارات تخت جمشید

نوبت چاپ : چاپ اول

سال انتشار : 1387

تعداد صفحات: 148 صفحه

شمارگان: 3000 نسخه

بسیاری از بناهای تاریخی و کتیبه های به کار رفته در ساختمان های کهن از سنگ ساخته شده اند. شناخت سنگ ها، آسیب هایی که سنگ ها در معرض آن ها هستند و روش های مرمت سنگ همگی موضوعاتی است که می تواند ما را در نگهداری و حفظ بهتر این بناها و کتیبه ها یاری برساند.

کتاب « آسیب شناسی و حفاظت از سنگ های تاریخی» پس از «مقدمه مولف» در پنج فصل به بررسی سنگ و نقش آن در بناهای تاریخی می پردازد. فصل اول کتاب با عنوان «سنگ شناسی» ، نگاهی کوتاه دارد به انواع سنگ ها، و توضیح هر گونه از سنگ . فصل دوم - «آسیب شناسی» - درباره ی انواع آسیب هایی که ممکن است در کمین سنگ ها باشند می پردازد؛ آسیب هایی مانند : عوامل جوی ، عوامل شیمیایی، عوامل بیولوژیکی و ... که البته هر کدام از این آسیب ها در بر دارنده ی موارد بسیار ریزتری هستند که تک تک توضیح داده شده اند. در فصل سوم با نام «آنالیزهای دستگاهی و آزمایشگاهی» نگارنده نگاهی دارد به انواع آزمایش هایی که بر روی سنگ ها انجام می شود، آزمایش هایی که هم قدمت سنگ ها را می تواند تعیین کند و هم می تواند راهی بیابد برای خطراتی که در کمین سنگ هستند. فصل چهارم یا «حفاظت و مرمت» توضیحاتی دارد درباره ی نگهداری و بازسازی سنگ هایی که به عللی دچار مشکل شده اند. در فصل پنجم با عنوان «معرفی بناهای سنگی» با برخی از بناهای سنگی ایران آشنا می شویم؛ بناهایی که در این کتاب معرفی شده اند ، عبارتند از : «پاسارگاد، معبد آناهیتا کنگاور، تخت سلیمان، تخت جمشید، بیستون و طاق بستان» و پس از این ، واژه نامه ی انگلیسی – فارسی را خواهیم دید که شامل لغاتی است که با موضوع این کتاب در ارتباط اند.

کتاب « آسیب شناسی و حفاظت از سنگ های تاریخی» کتابی است مناسب برای دوستداران تاریخ، معماری ، باستان شناسی و به ویژه علاقه مندان به مرمت آثار باستانی.

عناوین فصول اصلی کتاب به ترتیب از این قرار است:

مقدمه مولف

فصل اول – سنگ شناسی

فصل دوم – آسیب شناسی

فصل سوم – آنالیزهای دستگاهی و آزمایشگاهی

فصل چهارم – حفاظت و مرمت

فصل پنجم – معرفی بناهای سنگی

واژه نامه

آرش اشایی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر