۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۰, سه‌شنبه

کند و کاو در معماری ما (معرفی کتاب)

عنوان کتاب: آشنایی با معماری اسلامی ایران «ساختمان های درون شهری و برون شهری»

تالیف: استاد محمدکریم پیرنیا

تدوین: غلامحسین معماریان

ناشر: سروش دانش

نوبت چاپ : چاپ چهاردهم ، 1388

تعداد صفحات: 391 برگ

این کتاب برای دانشجویان رشته ی معماری کتابی است، بسیار آشنا. آن را در طول تحصیل حتماً خوانده اند، بسیار خواندنی ، قابل فهم و اطلاع رسان است. و اما جریان کتاب: در صفحه نخست کتاب بلافاصله بعد از صفحه ای که فهرست «فیپا» و دیگر مشخصات کتاب را می بینیم، در بالای صفحه این مطلب از آقای معماریان در جهت سندیت کتاب آمده است:

«استاد محترم جناب آقای مهندس پیر نیا

با عرض سلام

با تشکر از این که افتخار تدوین کتاب آشنایی با معماری اسلامی ایران، «ساختمان های درون شهری و برون شهری» را به اینجانب عنایت فرمودید و با توجه به اینکه اجازه چاپ این کتاب از طرف ناشر گرفته شده است خواهشمند است نظرتان را در مورد تدوین و چاپ آن توسط اینجانب اعلام فرمایید. با تشکر غلامحسین معماریان. 28/11/70»

سپس بعد از این تقاضا با دست خطی که زیاد خوانا نیست «استاد پیر نیا» از این که لرزش دست دارند و این که سپاسگزارند که آقای «معماریان» زحمت تدوین کتاب را کشیده اند، چیزهایی نوشته اند، حاکی از راضی بودنِ از کاری که انجام شده است. سپس در صفحه ی بعد جناب آقای «معماریان» نکاتی را فهرست وار، یادآوری کرده اند که آن هم حاکی از چگونگی تدوین کتاب است.

و اما خود کتاب:

کتاب بعد از یک مقدمه ی نسبتاً مفصل، با بخش بندی موضوعی، به سراغ سازه های گوناگون معماری اسلامی ایران می رود و در جهت شناسایی هر کلام بدون طفره را به اصل برده در جهت توضیح هر کدام اطلاعات ارزشمندی به دست می دهد. سازه هایی هم چون: مسجد، مدرسه، بازار، خانه، حمام، آب انبار، و غیره. سپس با رسیدن به پیوست ها بحث مهم و جالبِ «مردم واری در معماری ایرانی» پیش کشیده می شود و پس از بررسی این مهم ما با چهار پیوست رو در رو می شویم، با این اسامی که در فهرست آمده است:

پادیاو، بادگیر و خیشخان، در و پنجره در معماری ایران، شرایط اقلیمی کویر و مسایل مربوط به بناهای خشتی

در پایان نیز یک واژه نامه است که بسیار جالب توجه است و در پی آن فهرست منابع است، که با داشتن ستاره در کنار آن ها، آقای «معماریان»، این کتاب ها را از اسامی نوشته های استاد، «محمد کریم پیرنیا» ، که آن نیز در همین فهرست آمده است؛ جدا نموده اند. خداوند به ایشان – غلامحسین معماریان – عزت روز افزون و روح استاد «محمد کریم پیرنیا» را قرین رحمت و شادی بفرمایند، که بسیار برای معماری ایرانی زحمت کشید.

پژمان مهندس پور

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر