۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۸, یکشنبه

نگاهی به زبان و فرهنگ اعراب (معرفی کتاب)


عنوان کتاب: تاریخ زبان و فرهنگ عربی

نویسنده: آذرتاش آذرنوش

ناشر: تهران؛ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)

نوبت چاپ: چاپ ششم

تاریخ انتشار: پاییز 1385

تیراژ : 4000 نسخه

اعراب از اقوام و ملیت های مهم در خاورمیانه هستند؛ و از گذشته های دور همواره با ایران در ارتباط بوده و هستند. این ارتباط همیشه، رابطه ای دوستانه نبوده است؛ گاهی آتش جنگ میان ایران و کشورهای عرب زبان شعله ور شده ، و زمانی تبادل فرهنگی در پیشرفت هر دو موثر بوده ، روزگاری هم تجارت و بازرگانی پل پیوند دهنده ی ایران و کشورهای عرب زبان را ساخته است.

کتاب «تاریخ زبان و فرهنگ عربی»، دریچه ای است برای شناخت بهتر هم وطنان عرب زبان مان و همسایگانِ جنوبی کشورمان. کتاب پس از پیشگفتار در 2 بخش اصلی و 7 فصل به بررسی تاریخ زبان و فرهنگ مردمان عرب زبان می پردازد. بخش اول کتاب با عنوان «عصر پیش از اسلام» به معرفی اقوام سامی پیش از ظهور اسلام پرداخته، اقوام گوناگون عرب زبان در شبه جزیره ی عربستان را معرفی می کند؛ که در همین مبحث به روابط ایران و یمن نیز پرداخته است. پس از آن ، کتاب ما را با خط های گوناگون زبان های سامی آشنا می کند، و گونه های مختلف زبان عربی را بر می شمارد. در ادامه ، نویسنده درباره ی اعراب جاهلی و نقش شعر و ادبیات در میان آن ها می نویسد.

بخش دوم کتاب با عنوان «عصر اسلام» ، توضیحاتی دارد درباره ی شعر، ادبیات، فلسفه ، تاریخ، جغرافیا و شاخه های دیگر علوم انسانی در روزگار پس از اسلام ؛ و از شاخه های گوناگون علوم انسانی و تطور و تحول آن ها در زمان حکمرانی بنی امیه و بنی عباس سخن می گوید. و در آخرین فصل این کتاب، با وضعیت شاخه های مختلف علوم انسانی در روزگار مغول و زمان حکمرانی عثمانی ها آشنا می شویم.

کتاب «تاریخ زبان و فرهنگ عربی» ، کتابی مفید و سودمند است برای دوستداران تاریخ، زبان و ادب عرب ، و دیگر علاقه مندان به کتاب های علوم انسانی.

عناوین مطالب اصلی کتاب، به ترتیب از این قرار است:

پیشگفتار

بخش اول: عصر پیش از اسلام

فصل اول: تاریخچه کشورهای کهن در عربستان

فصل دوم: خطها و زبانهای سامی

فصل سوم: اعراب جاهلی و فرهنگ ایشان

بخش دوم: عصر اسلام

فصل چهارم: نخستین سده اسلامی

فصل پنجم: عصر اول عباسی

فصل ششم: عصر دوم عباسی

فصل هفتم: عصر مغول و عثمانی (عصر رکود و انحطاط)

منابع و مآخذ

منابعی برای مطالعه بیشتر

آرش اشایی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر